Základy sociálních sítí: Jak na marketing na Instagramu
Instagram se momentálně nejen v Česku těší velké popularitě. Když v srpnu 2016 představili vývojáři Instagramu novou funkci Stories, velká část uživatelů opustila do té doby celkem populární Snapchat a přešla na Instagram. A právě díky rostoucí popularitě především mezi mladou generací je Instagram stále vyhledávanější platformou online marketérů. Jak z této obrázkové sociální sítě vytěžit co nejvíc a oslovit to správné publikum? Čtěte pokračování minisérie o sociálních sítích.
Instagram v kostce
Sociální síť Instagram je komunitou více než 700 milionů lidí, kteří pomocí této služby zachycují a sdílejí okamžiky z celého světa. Jak uvádí na svých oficiálních stránkách, „Instagram se stal domovem pro vizuální vyprávění příběhů od celebrit, médií a značek, po teenagery, muzikanty a všechny, kdo sdílí kreativní nadšení.“ Sociální síť, kterou založil v roce 2010 Kevin Systrom, od svého vzniku získala 400 milionů denních aktivních uživatelů, v Česku v roce 2015 Instagram denně používalo 400 tisíc uživatelů a čísla stále rostou.
Marketing na Instagramu
Firemní profil na Instagramu
Abyste mohli Instagram využívat pro své firemní účely, je potřeba vytvořit si tzv. firemní profil. Ten se na první pohled velmi podobá klasickému uživatelskému profilu, nicméně poskytuje mnohem více možností a funkcionalit. Základním rozdílem je, že každý firemní profil musí být propojený s facebookovou stránkou. Kromě toho umožňuje podrobnější vyplnění tzv. bio – tedy informací o vaší firmě, kontaktního e-mailu, odkazu na web a popřípadě i adresy.
>> Podívejte se na video, jak založit firemní profil<<
Stejně jako na osobním Instagramu, i přes firemní profil můžete sdílet fotografie nebo videa. Výhodou je, že Instagram firmám umožňuje označovat ve fotografiích produkty i s odkazem na příslušnou webovou stránku. Firemní profil zároveň obsahuje i jednoduchou analytiku. Můžete se tedy podívat, jaký měl váš příspěvek engagement a dosah.
Instagram Stories
Novým nástrojem sociální sítě jsou od srpna 2016 tzv. Instagram Stories. Nový kreativní formát umožňuje sdílet více fotografií nebo videí mimo svůj hlavní profil v tzv. Příběhu, který se objevuje v horní části instagramového feedu. Hlavní charakteristikou Instagram Stories je to, že po 24 hodinách automaticky zmizí. Instagram Stories umožňují také živá vysílání. Výhodou live streamu je, že vašim fanouškům přijde upozornění, že jste vysílání začali. Můžete tak celkem snadno získat velkou pozornost svého publika.
Instagram Stories začalo během prvních dvou měsíců své existence používat asi 100 milionů uživatelů, což je asi třetina všech uživatelů Instagramu. Během dvou měsíců fungování zároveň dokázaly přitáhnout přes 66 % uživatelů konkurenčního Snapchatu. Aktuálně se počet aktivních denních uživatelů Instagram Stories vyšplhal na 200 milionů.
Novinkou od prosince 2017 jsou pak Stories na profilu, kam si můžete nejdůležitější příběhy připnout natrvalo.
Pozor na Shadow ban
U Instagramu je důležité si dát pozor na tzv. Shadow ban, tedy stínový postih, kdy algorytmus sociální sítě vaše příspěvky přestane vašim fanouškům téměř ukazovat. Instagram tímto „trestá“ uživatele, kteří podle něj spamují a chovají se nevhodně. Jestli na vás shadow ban dopadl bohužel přímo nezjistíte, poznáte to většinou podle toho, že vám ze dne na den prudce klesne dosah a engagement. Více o tom, jak se shadow banu bránit si můžete přečíst například tady.
Sponzorované příspěvky a reklama na Instagramu
Kromě organického sdílení lze samozřejmě Instagram využít i pro placenou reklamu. Nejjednodušším způsobem, jak své fotky propagovat je sponzorovat příspěvky přímo skrze váš firemní profil. Možnosti cílení a nastavení reklamy jsou však v tomto případě značně omezené.
Pokročilejší možností je pak vytvořit reklamní kampaň pomocí Power editoru nebo Správce reklam na Facebooku. Protože Instagram patří oficiálně pod Facebook, lze na něm použít naprosto stejné cílení jako pro Facebook. Ve skutečnosti, pokaždé když na Facebooku vytváříte reklamní kampaň, Instagram (i Instagram Stories) se objeví jako defaultní umístění.
Tip: Protože se uživatelé na Facebooku a Instagramu chovají odlišně, je lepší vytvářet kampaně pro obě sociální sítě odděleně. Pokud tedy spouštíte kampaň na Facebooku, ujistěte se, že jste z umístění vyloučili Instagram.
A jak tedy kampaň na Instagramu vytvořit? Jednoduše. Postupujete stejně jako kdybyste tvořili facebookovou kampaň, pouze při výběru umístění reklamy vyberete jen Instragram.
Spolupráce s Influencery
Neopomenutelnou součástí celého Instagramu (a samozřejmě i dalších sociálních sítí), jsou tzv. influenceři. Jde o osobnosti nejrůznějšího zaměření (móda, lifestyle, cestování nebo například sport), kteří mají velký počet sledujících.
Právě oni jsou dobrým nástrojem, jak nenásilně a přirozeně propagovat nějaký produkt či službu. Spolupráci s influencery můžete domluvit buďto napřímo, větší influenceři pak většinou využívají služeb nějaké agentury.
Tip: Většina influencerů má na svém profilu přímo odkaz nebo e-mail, kam můžete své žádosti o spolupráci posílat.
Nástroje pro správu Instagramu
- Instagram firemní profil (se základní analytikou)
- Správce reklam (stejný jako pro Facebook)
- Externí nástroje pro publikování (např. Later, Buffer, Iconosquare)