Základy sociálních sítí: Jak na YouTube marketing

Blog

YouTube je synonymem pro online video. Je zároveň druhým největším vyhledávačem hned po Googlu. Ať už se chystáte vstoupit do vod YouTube s vlastním video obsahem, nebo jen chcete využít obrovské plochy k inzerci, jakou tato sociální síť nabízí, tady jsou základní informace o YouTube marketingu, které by vás určitě neměly minout.

Na začátek pár statistik

Sociální síť YouTube, která vznikla v roce 2005, a která od roku 2006 spadá do vlastnictví Googlu, má v současnosti více než jednu miliardu uživatelů na celém světě. Což je téměř třetina všech uživatelů internetu. Lidé sledují videa na YouTube každý den téměř miliardu hodin a vygenerují miliardy zhlédnutí.

Pokud byste si mysleli, že YouTube je zábava jen pro desetileté děti, jste na omylu. Tato „vysílací služba“, použijeme-li parafrázi jejich vlastního sloganu „Broadcast Yourself“, oslovuje více lidí ve věkových skupinách 18 až 49 let než kterákoliv kabelová síť v USA. A v Česku jsou statistiky podobné.

Jak tedy můžete jako firma z této obrovské platformy profitovat? Pojďme si to ukázat.

Jaké jsou možnosti marketingu na YouTube?

  • Vlastní YouTube kanál
  • Reklama na YouTube

 

Založení YouTube kanálu a tvorba vlastních videí

Založit si vlastní YouTube kanál a tvořit desítky videí ročně zní jako marketingové terno. Za každým úspěšným YouTube kanálem jsou ovšem desítky a desítky hodin práce.

Než se tedy bezhlavě pustíte do “youtuberingu”, který přece zvládá každé malé dítě, odpovězte si nejprve na základní otázky:

  1. Proč si chci YouTube kanál založit?
  2. Jaký má být cíl mého kanálu?
  3. Jaký obsah budu produkovat?
  4. Bude mít můj obsah nějakou přidanou hodnotu oproti jiným kanálům?
  5. A je vůbec moje cílová skupina na YouTube?

Pojďme si teď všech pět otázek postupně projít.

 

Proč si chci YouTube kanál založit a jaký je jeho cíl?

Stejně jako každá jiná sociální síť, i na YouTube musíte vědět, proč zde jako firma chcete být vidět. Má ho konkurence, tak chcete taky vlastní kanál? To není nejlepší důvod. Každý YouTube kanál by měl mít jasně definovaný cíl, jako vzdělávání cílové skupiny, návodná videa pro vaše již stávající zákazníky nebo například zábavná videa “behind the scene” z vašich kancelář pro nalákání nových zaměstnanců.

 

Jaký obsah budu produkovat?

S cílem vašeho kanálu pak úzce souvisí i to, jaký obsah budete produkovat. Chcete natáčet rozhovory s odborníky na různá témata, která souvisejí s vaším podnikáním? Jednoduché webináře? Nebo se chcete pustit do produkčně složitých inscenovaných či animovaných explainerů?

Ať už se rozhodnete jakkoliv, vždy se nezapomeňte držet každodenní reality. Budete mít na produkci videí dostatečné zdroje, ať už finanční nebo lidské? A budete schopni udržet tempo publikování po celý rok? Pokud si totiž chcete zístat stálé fanoušky, je potřeba dodávat jim obsah konzistentně a pravidelně.

 

Bude mít můj obsah přidanou hodnotu?

Nyní následuje zásadní otázka – jaká je přidaná hodnota vašeho YouTube kanálu? Nekopírujete jen to, co už třikrát udělala konkurence.

Jasně definované USP (unique selling proposition) vám velmi usnadní všechna další rozhodnutí. Jste odborníky na určité téma a máte k němu co říct? Paráda! Svým fanouškům přinášíte jasnou přidanou hodnotu, kterou jim nikdo jiný nemůže poskytnou. Máte z poloviny vyhráno.

 

A je vůbec moje cílová skupina na YouTube?

Finální klíčová otázka, která může všechna vaše výše stanovená rozhodnutí zmařit. Nachází se na YouTube vaši potenciální klienti či zákazníci? Pokud vaše cílová skupina o YouTube nikdy neslyšela, můžete zde tvořit sebelepší obsah, který se k nim však nikdy nedostane.

V takovém případě je pak vhodné zvážit jiné kanály, kudy videa ke svým fanouškům dostat. A YouTube tak může posloužit pouze jako výchozí uložiště vašeho videoobsahu.

 

Reklama na YouTube

Není kariéra YouTubera tím pravým pro vaše podnikání? Nevadí. YouTube nabízí řadu dalších možností, jak svou firmu na této sociální sítí propagovat.

V zásadě jde o dva hlavní způsoby:

  1. PPC reklama na YouTube
  2. Spolupráce s influencery

PPC reklama na YouTube

Protože YouTube patří pod Google, nabízí se zde podobně široká škála možností pro PPC reklamu, podobně jako v obsahové síti Googlu. PPC reklama na YouTube se nastavuje stejně jako ostatní reklamy v systému Google Ads.

Využít tak můžete:

  • Bannerovou reklamu na YouTube
  • Videoreklamu na YouTube
  • Cílení na remarketingová publika z YouTube

Spolupráce s influencery

Propagace produktů či služeb skrze influencery, tedy osobnosti na internetu s velkou fanouškovskou základou, je kapitolou sama pro sebe. Žhavé diskuze se v poslední době vedou hlavně na téma označování placené spolupráce a skryté reklamy právě skrze influencery.

Obecně platí, že pokud chcete pro svůj byznys využít influencera, počítejte s velkými výdaji. Uznávaní influenceři znají svou cenu a bezplatnou reklamu výměnou za váš produkt zcela jistě odmítnout (ve většině případů vám ale nejspíše ani neodpoví na e-mail).

S konkrétní nabídkou se tak nejlépe obracejte přímo na jejich managery nebo agentury, které je zastupují. V případě, že ve vodách influence marketingu naprosto plavete, zkuste se spojit přímo s marketingovými agenturami, které spolupráce s influencery zařizují. Ti vám poradí a případně i domluví konkrétní spolupráci.

Pokud bojujete s omezeným marketigovým rozpočtem, ale přesto si myslíte, že by bylo ideálně využít influence marketingu, zkuste se zaměřit na tzv. microinfluencery. Tito lidé nemají na YouTube statisíce zhlédnutí, ale spíše malou a věrnou komunitu lidí se společným zájmem. A oslovit 20 microinfluencerů může být nakonec přínosnější, než vypálit desítky tisíc za jednu zmínku ve videu u slavného youtubera. Více o influence marketingu si můžete přečíst například zde.

 

Nástroje pro správu YouTube

Mohlo by vás také zajímat:

Základy sociálních sítí: Jak na marketing na Facebooku

Připravila jsem pro vás malého průvodce světem sociálních sítí. Společně si projdeme všechny důležité sociální sítě, které můžete využít pro svůj byznys, ukážeme si jejich základní funkce a prozkoumáme možnosti, jaké nám nabízejí. V prvním díle se...

Tonalita: Jakým hlasem mluví vaše značka?

Základem dobré firemní komunikace je konzistentní a jasně definovaný způsob, jakým se svými zákazníky mluvíme. Nastavte si svou tonalitu značky. Usnadní to komunikaci vám i vašim zákazníkům.Co je tonalita značky? Tonalita značky (tone of voice,...

10 pravidel pro dobrý článek

Pokud jste se jako součást své obsahové strategie rozhodli založit blog či magazín, je potřeba jej naplnit dobrými články. Texty, které naši čtenáři budou rádi a s chutí číst. Že jste naposledy psali slohovku ve škole? Nevadí. Přináším vám 10...