Základy sociálních sítí: Jak na marketing na Twitteru
Twitter je sociální síť pro real-time marketing. Miliony konverzací za den na Twitteru jsou ideálním místem spojit se se svými fanoušky a podělit se s nimi o aktuální novinky. Jak je na tom tato dříve velmi populární platforma dneska? Má smysl na ní budovat svůj byznys? Čtěte další pokračování miniserálu Základy sociálních sítí.
Pár čísel o Twitteru
Sociální síť Twitter založil v roce 2006 Jack Dorsey. Dnes má 326 milionů měsíčních aktivních uživatelů, kteří zde denně přidají kolem 500 milionů tweetů (zdroj: Fast Company). Nejoblíbenější je tato sociální síť v USA, Brazílii, Japonsku a Mexiku. Nejvíce uživatelů prochází totiž právě z těchto zemí.
A jak je na tom Twitter v Česku? Oproti oblíbenému Facebooku poněkud hůře. Zatímto druhou zmíněnou sociální síť používá více jak polovina českých uživatelů internetu, u Twitteru jsou to jen 4 procenta. Přesné číslo sice firma nezveřejňuje, nicméně podle odhadů Twitter v České republice používá zhruba 400 tisíc lidí.
Tweetovat či netweetovat?
Krása Twitteru spočívá v jeho jednoduchosti. Funguje prostřednictvím tweetů, které mají omezený počet znaků 280 (dříve to bylo dokonce jen 140). Právě díky stručnému vyjadřování si získal oblibu především mezi politiky a novináři, kteří jej v jeho začátcích využívali pro tzv. flash news.
Pro složitější sdělení a interakci s publikem zde není tak velký prostor jako například na již zmíněném Facebooku. Tweety nenabízí vlákna komentářů pod příspěvky, kde byste mohli se svými fanoušky vést diskuzi, ale jsou založeny spíše na individuální komunikaci.
Hodí se tedy nejvíce pro rychlé a úderné sdílení informací, například s vlastním přidaným hashtagem, pod nímž mohou lidé sledovat příspěvky různých uživatelů. Své využití tak najde především v real-time marketingu, jako jsou konference či jiné společenské události, během nichž mohou lidé prostřednictvím společného hashtagu sdílet své dojmy a postřehy.
V rámci firemní propagace pak může posloužit jako nástroj pro sdílení novinek a aktualit z vašeho oboru. Pro delší vysvětlování a vizuálně zajímavý obsah ovšem mnoho prostoru nenabízí.
A co Twitter reklama?
Přestože byl Twitter založen již v roce 2006 a české verze se dočkal v roce 2012, až do dnešního dne neumožňuje správu reklamy v českém rozhraní. Twitter Ads je tak dostupné pouze v anglické verzi, což se odráží i v možnostech cílení. Reklamu na Twitteru tak lze využít spíše pro zahraniční nebo globální kampaně, ani ty ale ovšem nedisponují příliš mnoho možnostmi.
Vyplatí se tedy inzerovat na Twitteru? Než se pustíte do nastavování reklam na této sociální sítí, připomeňte si čísla a statistiky ze začátku článku. Uživatelé zde nejsou zdaleka tak početní jako například na Facebooku nebo Instagramu, kde je k dispozici také větší množství kreativních formátů reklamy.
Totéž platí o datech uživatelů, které mají jednotlivé sociální sítě k dispozici, což se odráží i v přesnosti samotného cílení reklamy. Přestože lze i na Twitteru cílit na demografické údaje, zájmy, klíčová slova či spojení s naší firmou, výsledná přesnost zacílení naší reklamy je v tomto případě otázkou.
Obecně se placené kampaně na Twitteru dají využít, pokud chcete nasbírat fanoušky, mít větší dosah svých tweetů, propagujete vlastní aplikaci či video nebo chcete dovést lidi na svůj web. Stejně jako u jiných sociálních sítí je ale vždy potřeba si v první řadě položit otázku, zda se na této Twitteru vůbec nachází naše cílová skupina. A až poté dělat další rozhodnutí ohledně investovaných financí a času.
Pár odkazů na závěr
- S reklamou na Twitteru je to u nás složité (Podnikatel.cz)
- Uživatelé sociálních sítí v ČR (Studie agentury Focus)
Nástroje pro správu Twitteru
- Twitter Analytics (https://analytics.twitter.com)
- Twitter Ads (https://ads.twitter.com)